Kielipedagogista täydennyskoulutusta

Erityisesti kielipedagogisena täydennyskouluttajana, tutkijana ja ruotsin kielen yliopisto-opettajana olen saanut tutustua eri kouluyhteisöihin ja tehdä töitä opettajien kanssa ympäri maailmaa. Järjestämissäni kielikoulutuksissa opettamista lähestytään toiminnallisuuden, teemakokonaisuuksien ja ilmiöiden pohjalta, pitäen koko ajan mielessä oppijan tarve vuorovaikutukseen. Tänä päivänä koulutukseni käsittelevät erityisesti kielten opettamista monialaisten opintokokonaisuuksien näkökulmasta.

peopleKoulutuksissani haluan tarjota kieltenopettajille lisää ymmärrystä kielten opettamisesta, konkreettisia esimerkkejä omaan opetukseen sovellettuna ja työkaluja opettamisen kehittämiseen ja suunnitteluun.

Workshopeissa opettajat ovat oppijan asemassa, aktiivisia osallistujia, itse tehden ja oppijan näkökulmaa kokien. Juuri kokemansa ja oppimansa kautta opettajat saavat kehittää omaa opetustaan. Tarjoan myös tutkimukseen pohjaavaa tietoa, miksi opettaminen juuri tällä tavalla on tuloksellista ja kaikille mielekästä.

Minä autan sinua

1. Opettaja lähettää ennen koulutusta esimerkin, minkä pohjalta koulutus suunnitellaan. Esimerkki vaihtelee koulutuksen tarpeen mukaan (ks. Esimerkkejä koulutuksieni sisällöistä).
2. Teen analyysin annetusta aineistosta.
3. Näytän koulutuksessa uusia tapoja ja keinoja toimia.
4. Osallistujat saavat testata uutta tapaa toimia minun räätälöityjen harjoitusten kautta.
5. Harjoitusten pohjalta osallistujat saavat ohjauksessani soveltaa oppimaansa.
6. Arviointi. Osallistujat esittelevät tuotoksiaan minulle ja/tai ryhmälle ja näistä keskustellaan jatkokehitystä varten.

Toteutustapani

Koulutus toteutetaan pääsääntöisesti tilaajan tiloissa.

Workshopeja pienryhmille, n. 12-14 hlöä / ryhmä

  • Luento-osuuksia, jossa kerron mitä, miksi ja mihin kokonaisuus perustuu.
  • Koulutussisältö opetetaan suurimmalta osin tekemisen kautta. Eli sisällön omaksut tehdessäsi minun toiminnallisia harjoituksiani.
  • Uuden tehtävän tai aineiston luominen, toiminnalliseksi, omaan opetukseen. Työ tehdään valmiiksi koulutuspäivän aikana ja on näin ollen heti valmis käytettäväksi.

Asiantuntijaluentoja eri kohderyhmille räätälöidysti

  • Monesti luennot ovat informatiivisia ja toimivat hyvin toiminnan suunnittelun ja päätöksenteon tukena.

Kenelle koulutuspäivä sopii?

1. Kaikille kieltenopettajille koulutusasteesta riippumatta.
2. Sinulle, joka haluat kehittää kieltenopetuksesi toiminnalliseksi ja ilmiöpohjaiseksi.
3. Sinulle, joka haluat päivittää osaamistasi.
4. Sinulle, joka haluat saada työkaluja, miten innostaa kollegoja toiminnallisiin työtapoihin.
5. Myös päättäjille päätöksenteon tueksi.

Esimerkkejä koulutuksieni sisällöistä

1. Ilmiöpohjaisen opettamisen määritteleminen – muuttuva kielten opetus – muuttuva opettaja
2. Miten ja miksi monialaisia opintokokonaisuuksia voidaan hyödyntää kielten opetuksessa
3. Ilmiöpohjaisen kieltenopettamisen opetusmateriaalin kehittäminen
4. Arviointimenetelmät ilmiöpohjaisessa kielten opetuksessa
5. Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus – miten luokkahuoneessa kieli, sisältö ja tekeminen rakentuvat – miten tutkimustietoa voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa ja kehittämisessä.

Koska kaikki tilaukset toteutetaan mittatilaustyönä, on tilauksilla peruutusehto. Tilauksella on 30 päivän maksuton peruutusoikeus. Tämän jälkeen peruutetut työt laskutetaan 100 %.

Nina Niemelä |Y-tunnus: 2756735-7 |Kalevan puistotie 15, 33500 Tampere |puh. +358 45 208 4456 | info@ninaniemela.fi

Toteutus: sivullinen.com | Etusivun taustakuva © Isto E Järvinen